A marketing nem egyenlő a PR-ral

GTI Press | 2017.11.25.
A marketing nem egyenlő a PR-ral
Beszélgetés Magyar Máriával, az Érveléselmélet és Marketing Tanszék oktatójával.

Mivel foglalkozik pontosan egy marketingszakember?

Kezdjük onnan, hogy a marketing egy komplex társadalomtudományi terület, épp ezért nem egyszerű a marketingszakember feladata. Egyrészt ismernie kell a vállalatot, annak tevékenységeit és folyamatait elejétől a végéig, nem elégedhet meg a termék vagy márka ismeretével, amit éppen képvisel. Másrészt a marketinges a fogyasztói igényekből „él”, azaz felméri azokat, elemzi, illetve megpróbál azok elébe menni, hogy újabbnál újabb fejlesztéseket, megoldásokat eszközöljön ki, majd kínáljon a vevő számára. Emellett természetesen a termékek és márkák megismertetése, vagy más szóval promotálása is az ő feladata.

Mi az, amit a legérdekesebbnek tartasz ezzel a területtel kapcsolatban?

A fogyasztókkal való állandó interaktivitást és nélkülözhetetlen kommunikációt. Legyen az fogyasztói kérdőíves megkérdezés az egyetemisták körében, vagy fókuszcsoportos beszélgetés a nagymamák kötőklubjában, netán terméktesztelés a kisiskolások körében, mindannyiszor értékes és legtöbbször őszinte emberi reakciók, vélemények, attitűdök kerülnek a felszínre, és ez a legfontosabb.

Milyen kutatással foglalkozol jelenleg?

Jelenleg a magyar autóipari beszállítók hálózatának és stratégiaalkotásának elemzésével foglalkozom. Itt leginkább olyan kis és közepes méretű magyar vállalatokról van szó, amelyek a ma már húzóágazatnak számító autóipar ismert márkái, úgymint Audi, Mercedes vagy Volvo számára gyártanak és szállítanak nélkülözhetetlen alkatrészeket, technológiát.

Milyen vállalatok, kezdeményezések, vagy akár alapítványok marketingmunkáját tartod példaértékűnek?

Az olyan marketingtörekvéseket tartom példaértékűnek, amikor az üzleti tananyagok ismereteit nem üzleti célokra használják fel. Tökéletes példa erre a Médiaunió, amelyhez olyan társadalmi problémákkal foglalkozó kampányok köthetők, mint a Neked8? vagy a Mesélj mindennap!. A Móricz Zsigmond körtéren idén például hatalmas sírköveket helyeztek el, hogy felhívják a figyelmet a szűrővizsgálatok fontosságára. Sokan nem tudják, de a legnagyobb halálozási arányt ma Magyarországon olyan betegségek okozzák, amelyek ezekkel a szűrővizsgálatokkal időben felismerhetőek és kezelhetőek lennének. Ebben zseniális a Médiaunió: amellett, hogy „nyugati” módon kommunikál a társadalmi problémákról, komoly kutatások alapján valós és egyben aktuális, a magyar társadalmat érintő problémával foglalkozik.

Milyen tévhitek övezik a marketingszakmát?

A múltbéli rossz tapasztalatok rengeteg tévhitre adnak okot. Sok esetben a marketinget az agresszív értékesítéssel, és a nem valós értékek kommunikációjával kapcsolják össze az emberek.

Az a berögződés is él még sok vállalatvezető fejében, hogy a marketing csak viszi a pénzt, de nem hozza.

Továbbá szakmailag az sem korrekt, hogy a marketing egyenlő lenne a PR-ral és/vagy a kommunikációval, s hogy ezt a feladatot a kommunikációs osztály vagy a szóvivő egy személyben simán el tudja végezni. Ezen tévhiteket sikeresen oszlatjuk el a hallgatók fejében, amikor megismerik a szakma sokszínűségét és izgalmas kihívásait.

Ilyen irányú végzettséggel milyen területen tudnak elhelyezkedni a végzett hallgatók?

Tekintettel arra, hogy a társadalom minden területén szükség van egy marketinges munkájára, széles a repertoár. Lehet reklám vagy marketing, piackutatás vagy PR-osztály, márkaépítés vagy művészeti ágazat, csak hogy néhány területet és profilt említsek. 

Milyen előnyöket élvezhet az a hallgató, aki az ELTE GTI képzését választja?

A marketing területe iránt érdeklődők számára három érvet emelnék ki. Elsőként a kiváló oktatókat, akiknek személye garanciát jelent a képzés tartalmára és minőségére nézve. Aztán az angol nyelvű oktatást, amely lehetővé teszi a hallgatóknak, hogy saját nyelvi szintjüknek megfelelően fokozatosan fejlesszék nyelvtudásukat a választott szak tárgyain keresztül. A harmadik pedig a kommunikációs készségek és technikák fejlesztése, azaz az érvelés, tárgyalás, meggyőzés és prezentálás, amelyek a tanterv szerves részét képezik. Ugye mondanom sem kell, hogy egy marketinges pozícióban nélkülözhetetlen a jó kommunikációs készség. Összességében úgy gondolom, az említett érvek egyedülállóvá teszik majd az ELTE GTI képzését.