Interaktív ízelítő a GTI képzéseiből – ELTEfeszt 2019

2019.10.17.
Interaktív ízelítő a GTI képzéseiből – ELTEfeszt 2019
Idén is nagy siker és érdeklődés övezte az ELTE pályaválasztó fesztiválját, az ELTEfesztet. A Trefort-kertben mintaórákkal, előadásokkal, kitelepült standokkal és interaktív workshopokkal mutatkoztak be egyetemünk szervezeti egységei.

Az felsőoktatás rendszerébe történő betekintésen kívül az érdeklődők megismerkedhettek például az ELTE sportegyesületével, a Budapesti Egyetemi Atlétikai Clubbal (BEAC), a Konfuciusz Intézet kínai nyelvtanfolyamaival, és rengeteget megtudhattak az egyetemi életről – a nemzetközi ösztöndíjaktól kezdve a felvételi információkon át a hallgatói önkormányzat munkájáig mindent, ami a továbbtanulásukhoz szükséges lehet.

Intézetünk oktatói lényegre törő, érdekes, interaktív előadásokkal segítették a GTI iránt érdeklődő fiatalokat abban, hogy képzési kínálatunkban eligazodjanak, valamint dönteni tudjanak, melyik szak illik a személyiségükhöz a leginkább.

Bedzsula Bálint egyetemi tanársegéd, a Menedzsment és Üzleti Jog Tanszék oktatója az agilis működésről tartott egy ízelítő mintaórát. Betekinthettünk abba, hogy miért kiemelt, szinte létfontosságú egy vállalat számára, hogy alkalmazkodni tudjanak a változó környezethez. Az előadó kiemelte az új trendeket is, mint a digitalizálódó információk, a tehetségekért folytatott harc és a (részben) bomlasztó technológiai újítások. Az agilis szervezetekkel kapcsolatban megtudhattuk, hogy mennyire fontos tényezőik a felhatalmazott csapatok hálózatai, a gyors döntési és tanulási ciklusok, a motiváció alapjaként szolgáló közös jövőkép, illetve az, hogy az új, bomlasztó technológiákat saját javukra fordítsák.
Ezek mellett az agilis elvek otthoni használata is szóba került.

Dombi Ákos egyetemi docens, az Összehasonlító Gazdaságtan Tanszék tanszékvezetője Erőközpontok a 21. században: az unipoláris világrend vége? címmel tartott előadást. Szó esett olyan „hangokról” és eseményekről, amelyek az unipoláris (egypólusú) világrend végét sugallják, a hatalmi képességek mágikus háromszögéről (technológiai, katonai, illetve gazdasági kapacitás) és az USA kimagasló fölényéről. Emellett a változó globális erőviszonyok is bemutatásra kerültek, és megtudhattuk, hogy hogyan tolódik el a szuperhatalom–nagyhatalom felosztás, a szuperhatalom – potenciális (felemelkedő) szuperhatalom – nagyhatalom „felosztás” felé.

Ormos Mihály intézetigazgató, a Pénzügy és Számvitel Tanszék egyetemi tanára a Nem szokványos befektetési formákelőadásával jó pár példán keresztül rávilágított, hogy a részvényeken túl mégis mennyi mindenbe tud az ember befektetni – legyen az egy műalkotás, egy baseball kártya, vagy egy képregény. Annak ellenére, hogy mindezek különböző céllal és értékkel történnek, mégis minden befektetésben van egy közös és megfontolandó pont: vajon megéri-e nekünk az adott beruházás?
Találgatás helyett Ormos Mihály megmutatta, hogy a pénzügyesek munkájának a kulcsa: kiválasztani a rengeteg lehetőség közül azt a „masterpiece”-t, ami a legkedvezőbb költséggel a legnagyobb hozamot fogja hozni számunkra. A GTI-n pedig pontosan ennek a mesterségét sajátíthatják el a hallgatók.

Verebics János egyetemi docens, a Menedzsment és Üzleti Jog Tanszék oktatója egy olyan témát boncolgatott, ami talán már számos megjelent fiatal fejében megfordult. A vállalkozásépítés buktatóira Hallgatók az aknamezőn – hogy éljük túl a szinte biztos halált, mely az induló vállalkozásokra az üzleti életben leselkedik? prezentációjában hívta fel a figyelmet. A folyamatosan csökkenő vállalkozások száma nem hiábavaló. A vállalkozók sok esetben rosszul mérik fel a piaci feltételeket, hibás üzleti tervet készítenek, megesik, hogy nem megfelelő a pénzügyi vezetésük. A 10/10/8-as arányszám meglepően hatott a jelenlévőkre: 10 cégből 10 év alatt 8 cég elbukik a piacon.
Tucatnyi hibázási lehetőség felsorolása után Verebics János kihangsúlyozta, hogy a maradék 2 sikeres vállalkozás fenntartásához kellő szakmai kompetencia szükséges, amelyet az Intézet falai között megtanulhat bárki, aki eléggé szomjas a tudásra.

Tóth Tamás, a Pénzügy és Számvitel Tanszék egyetemi adjunktusa az előző előadást remekül kiegészítve megmutatta,Milyen gyorsan tud egy pénzügyes számolni? Az előadása elején eloszlatta a pénzügyesekről szóló „hiedelmeket”: nem, nem szó szerint pénzszámolással töltik az idejüket, őt idézve: „egy pénzügyi szakember jó sokat számol, de nem pénzt.”
A pénzügy a gazdaságtudományok puzzle-darabkái közül egy olyan fontos elem, ahol felmérhetjük, érdemes-e belevágni egy üzleti ötletbe: mi az, amitől a mi ötletünk értékesebb, és az milyen kockázatokat rejt magába. A későbbiekben Tóth Tamás vállalati pénzügyek óráján erről gyakorlati példákon keresztül bizonyosodhatnak meg az elsőévesek.

Szívós László, a Pénzügy és Számvitel Tanszék egyetemi adjunktusa a pénzügyi és számviteli szakma jövőjébe nyújtott egy rövid betekintést Jönnek a robotok… csak hype vagy valóság? címmel. Olyan sokkoló előrejelzések derültek ki az előadás folyamán, mint hogy 2025-re a ledolgozott munkaidő körülbelül 52%-át robotok végezhetik el. Az automatizáció elsősorban a rutin jellegű feladatok felett fogja „átvenni az uralmat”, de később ez kiterjedhet más területekre is. Szívós László kifejtette, hogy a digitalizációnak és a robotizációnak milyen hatása van, illetve lesz a számviteli szakmára, beszélt az ebben rejlő lehetőségekről és veszélyekről. Az előadás lezárásaként arról is hallhattunk pár gondolatot, hogy milyen képességekkel kell(ene) rendelkeznie a jövő számviteli szakembereinek.

A mintaórák után az érdeklődőket arról kérdeztük, hogy milyenek voltak a programok, hogyan képzelik el az egyetemi életet, vannak-e már kitűzött céljaik.

Horváth Gréta, Pécs, 17

Honnan hallottál az ELTE GTI-ről?
Először Facebookon, és nagyon megtetszett az egész képzés, meg a szakmai oktatások, ezért is vagyok most itt.

Honnan hallottál az ELTEfesztől?
Facebook.

Milyen előadásokon voltál?
Három GTI-s előadáson. Volt szó gazdaságról és menedzsmentről, vállalatok pénzügyeiről, illetve befektetési dolgokról is.

Hogy tetszettek?
Nagyon lényegre törőek voltak, sok mindent megtudtam olyan dolgokról, amik az eddigi tanulmányaim során szóba sem kerültek.

Mit szólnál, ha ilyen jellegűek lennének az egyetemi előadások/órák?
Az teljesen jó lenne. Minden érthető volt, mindent rendesen elmagyaráztak.

Van valami konkrét, kitűzött célod, vagy még nézelődsz?
A kitűzött cél mindenképpen a gazdaság és menedzsment. Vagy Pécsen, vagy ha sikerül, akkor az ELTE-n.

Mit vársz az egyetemtől, az egyetemi élettől?
Egyelőre semmit. Jöjjön, aminek jönnie kell.

Salamon Blanka, Veszprém, 18

Honnan hallottál az ELTE GTI-ről?
Az interneten utánanéztem, hogy az ELTE-n belül milyen karok vannak, illetve a nővérem ide járt, és így valamennyire ismertem az egyetemet.

És az ELTEfesztről?
Facebookon láttam az eseményt, és a barátnőm is szólt, hogy jönne.

Milyen előadásokon voltál?
Voltam a GTI alap tájékoztatóján, a szakok bemutatásán és most ezen a vállalkozások pénzügyein.

Hogy tetszett?
Amin voltam, az nagyon jó volt, teljesen lekötötte a figyelmemet. Én vállalkozásban gondolkodom a jövőben, és most úgy érzem, hogy sokat segített, bőven tudott újat mondani nekem.

Mit szólnál, ha ilyenek lennének az egyetemi előadások/órák?
Ez szimpatikus volt, sokkal jobban lekötötte a figyelmemet, mint az a nagyon lexikális anyag, amit gimnáziumban veszünk.

Mit vársz az egyetemtől, az egyetemi élettől?
Azt, hogy gyakorlatban is segítsen elhelyezkedni. Gyakorlati segítséget.

Van valami konkrét, kitűzött célod vagy még nézelődsz?
Még nézelődök. A gazdálkodásban csak most kezdtem el gondolkodni, úgyhogy majd még utánanézek a dolgoknak.

Steiner Gréta és Bíró Johanna, Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium

Melyik szak iránt érdeklődtök?
G:
Mindkettőnket nagyon megfogott a gazdálkodás és menedzsment szak, főleg a Mária Terézia teremben megtartott előadás után.
J: Igen, főleg az tetszett benne, hogy felvázolták, mi a különbség a szakok között, milyen munkalehetőségek vannak a diploma után.
G: Nekem még az is tetszett, hogy kiderült, ez a szak nagyon átfogó: nemcsak egy dolgot fogunk tanulni, hanem egy nagyon összetett területet.

Milyen előadásokon vettetek részt?
J:
A GTI előadásain voltunk végig: az általános tájékoztató után a vállalati pénzügyekről szóló elődadást hallgattuk meg, majd azt, hogy mi alapján bukik meg egy vállalkozás.
G: Hú, az nagyon érdekes volt, tetszett. Először nem értettük, hogyan lesznek ezek a rövid előadások, de nagyon átfogóak és jók voltak.

Ha ki kellene emelni egy dolgot a mai napból mi lenne az?
J:
Nekem az, hogy egy kis bizonyosságot adott arról, ez az az irány amerre igazán mennék.
G: Egyetértek, emellett nagyon tetszett néhány professzor stílusa, tartották az időkeretet, ami nagyon szimpatikus volt.

Takács Ábel, Madách Imre Gimnázium

Miért jöttél el az ELTEfeszt programjaira?
Elgondolkodtam azon, hogy a GTI-re jelentkezzek, most voltam pár előadáson. Jelenleg a gazdálkodás és menedzsment és a nemzetközi gazdálkodás szakok között hezitálok. Szakválasztás terén azt tartom lényegesnek, hogy az átfogó legyen, plusz minél több ismeretet szerezzek. Így több irányba lehet továbbtanulni, elhelyezkedni az üzleti világban.

A mai nap hozzátett az elképzeléseidhez?
Igen. Eljöttem, kinéztem a prospektusból a programokat, és GTI-sek tetszettek a legjobban. Az előadások rávilágítottak arra, hogy ezekkel tényleg nagyon széles körben el lehet helyezkedni, közben pedig az érdeklődésemet is felkeltették.

Nagy Márton, Boronkay György Műszaki Szakgimnázium és Gimnázium

Hogy találtál rá a GTI-re?
Ez egy érdekes történet. Az eddigi középiskolai tanulmányaim során főleg informatikával foglalkoztam – nyertem is egy OKTV-t –, de idén rájöttem, hogy nem igazán szeretek programozni. Sokkal inkább szeretnék humán területen tanulni, ezért úgy gondolom a gazdasági szakok, főleg a nemzetközi gazdálkodás nekem megfelelő lenne.

És mi tetszik ebben a környezetben?
Utánajártam, hogy ez egy friss intézet. Egyfajta fiatalos lelkesedést látok benne, nem a régi módszerekkel oktatják a gazdaságtudományokat. Abban reménykedek, hogy az egyetem foglalkozik a tehetséggondozással, a kutatómunkával, például a TDK-ra való felkészítéssel. Másfelől abban is bízok, hogy egy piacképes tudást és megfelelő elhelyezkedési lehetőséget kapok az itt megszerzett tudás által.