Minőségmenedzsment – életre szóló ismeretek

2017.12.28.
Minőségmenedzsment – életre szóló ismeretek
Bedzsula Bálint és Dénes Rita a Minőségmenedzsment tantárgy oktatói, akik még nem felejtették el, milyen diáknak lenni. Nekik a szakmai ismeretek átadása közben az is fontos, hogy a hallgatók ne unatkozzanak és érezzék jól magukat. Gyakorlatias oktatási módszereiket továbbfejlesztve izgatottan várják, hogy elkezdődjön a közös munka az ELTE GTI-n.

Ti mindketten műszaki menedzser hallgatóként végeztetek. Mit gondoltok, miért érdemes egy gazdálkodástudományi területet választó hallgatónak minőségmenedzsmentet tanulnia? Hogyan fogjátok ezt „beadagolni” a diákok számára?

Bálint: Meggyőződésem, hogy a minőségmenedzsment elvi és módszertani alapjaival minden leendő diplomás szakembernek érdemes megismerkednie. Ehhez nem kell „feketeöves” minőségügyi szakembernek készülni, mivel ezek az alapelvek és módszerek valós gyakorlati segítséget, iránymutatást adnak mindazok számra, akik szakmailag igényesek, munkájuk során értékteremtésre elhivatottak. Ez különösen igaz lesz az ELTE GTI-n tanuló hallgatókra, mivel mi mindent megteszünk, hogy ilyen hozzáállású, kiváló szakembereket képezzünk belőlük. Szeretnénk elérni, hogy hallgatóink birtokában legyenek annak az alapvető tudásnak és készségnek, amellyel saját és szervezetük munkáját képesek lesznek jobbá tenni. Például a vevői igényekre és visszajelzésekre fókuszálva, vagy az átlátható, hatékony szervezeti működést szem előtt tartva proaktív fejlesztési javaslatokkal tudjanak majd előállni bármilyen területen is dolgoznak.

Rita: Szeretnék arra ráerősíteni, hogy az alapok nyilván nagyon fontosak, a lexikális tudásból építkezünk, de legalább annyira fontos a hallgatók gyakorlati tapasztalatszerzése is. Lehet, hogy eleinte a gyakorlás egy kicsit sematikusabb, de igyekszünk ezt feloldani életszerű, jópofa példákkal és gyakorlati feladatokkal. A végső cél az, hogy a hallgatók kreatívan, saját ötleteik alapján oldjanak meg bármilyen feladatot vagy problémát, amikkel nálunk vagy a munkájuk során találkoznak.

Bálint: Rita válaszára reagálva kiemelném, mi olyan ismereteket igyekszünk átadni a félév során, amilyeneknek könnyen kiaknázható haszna van. Az összeállított tananyag friss, a mai vállalati gyakorlatokon alapul, így egyrészt a munkába állás első pillanataitól jól jön majd a hozzáértés, másrészt pedig – ahogy már utaltam rá – a hatékony és eredményes munkavégzésben is segít majd.
Mi szeretünk jót és jól csinálni, azaz valójában következetesen alkalmazzuk az általunk tanított ismereteket a saját munkánk során. Azt látjuk, 2017-ben már természetes, hogy vannak jó oktatási segédanyagok egy tantárgyhoz, ez a minimum. Tapasztalatunk alapján a hallgatók pusztán azért nem járnak be órára, hogy meghallgassák ugyanazt, ami le van írva a „cuki” kis diasorban, a jópofa jegyzetben… Őszintén, én ezt megértem, elfogadom: lássuk be, erős ajánlatok vannak azzal szemben, hogy mondjuk egy ilyen, jegyzetismétlő minőségmenedzsment órára beüljön a hallgató. Ezt tudomásul véve akarunk mi rálicitálni erre, többet adni! Ha valaki részt vesz az óráinkon, akkor olyan plusz ismeretet, tudást, élményt adunk neki, hogy közben jól érzi magát, megismeri önmagát, megtanul csapatban dolgozni, és olyan készségek kezdenek nála kialakulni, amelyekből később a munkaerő piacon profitálni tud.

Rita: Mi nem akarjuk kényszeríteni a hallgatót, hogy járjon be előadásokra, illetve a gyakorlatokra. Egy idő után úgyis rá fog jönni, hogy szüksége van a minőségmenedzsment tudásra. Ki előbb, ki utóbb…

Teljesen új környezetben folytatjátok az oktatást. Várjátok már a közös munkát a kollégákkal?

Rita: Úgy gondolom, ahhoz, hogy jól működjön az oktatás rendszere, alapvetően három komponensre van szükség. Az első a környezet – nem csak az infrastruktúrára, berendezésre, internet-hozzáférésre gondolok. Hosszú távon legalább annyira fontos egy motiváló, pezsgő, ugyanakkor kiegyensúlyozott légkör megléte. Az ELTE ezt biztosítja a hallgatók számára, és számunkra is. A második tényező a hallgatóság. A hallgatók, akik szolgáltatást várnak el, amit az oktatók biztosítanak. A harmadik pedig az oktató, aki nemcsak leadja az anyagot, hanem megszeretteti a tantárgyakat a hallgatókkal, rávilágít a megszerezhető tudás hasznosságára, és hisz abban, amit csinál. Az ELTE GTI égisze alatt most egy szuper oktatói csapat állt össze, erős húzónevekkel. Kiemelkedő szakemberek, akiknek megvan az oktatói tapasztalata, és akiknek a kutatói vénája is egészségesen lüktet. Számunkra – ifjabb oktatóknak – ez rendkívül inspiráló. Nagyon várjuk!

Bálint: Egy igazán kiváló szakmai és emberi közösséggel fogunk együtt dolgozni. Úgy látom, minket már nemcsak a közös munkahely köt össze, hanem az elmúlt időszak élményei, eseményei is összekovácsoltak.

Ha most ti állnátok a felvételizők sorában, miért gondolkoznátok el azon, hogy az ELTE GTI valamelyik képzését válasszátok?

Bálint: Folytatva a „fantasztikus” hármasok sorát: meglátásom szerint tipikusan három dolog van, ami egy ilyen döntést befolyásol. Az első a diplomaadó intézmény márkája, piaci pozíciója, munkaerőpiaci értéke. A második, amiben a fiatalok egyre tudatosabbak, hogy milyen tudást fognak kapni a felsőoktatási intézménytől, hasznosak lesznek-e az ott eltöltött évek. A harmadik, hogy milyen hangulatban, közegben fognak eltelni ezek az évek: azaz egy éltre szóló, pozitív élményként, emlékként lehet-e majd erre az időszakra tekinteni. Ezekben mi jók vagyunk, és az ELTE GTI nagyon jó ajánlattal rendelkezik. Egyrészt az ELTE Magyarország egyik legjobb felsőoktatási intézménye, másrészt az oktatói gárda egy szakmailag felkészült csapat, nagy oktatói tapasztalattal, valamint maga az oktatás is releváns és friss lesz. És végül nézzenek ránk – főleg Ritára…

Rita: Teljesen egyetértek az elmondottakkal. Mi mindent megteszünk azért, hogy az említett három igény mindegyike egyszerre teljesüljön, és jó legyen az ELTE GTI közösség tagjának lenni.